Sredinom 2019. godine bili smo svedoci protesta taksista, koji su trajali danima u srpskoj prestonici, a u nešto blažem obliku su zahvatili i Novi Sad.

Taksisti su blokirali beogradske ulice, ometajući građanima kretanje u popodnevnim časovima. Šta god da ste želeli da obavite – odete sa jednog kraja grada na drugi, do prodavnice ili da kupite sve delove za automobil – jednostavno ste bili sprečeni.

Rešenje za ovaj problem postala je Uredba o uslovima i načinu sprovođenja subvencionisane nabavke putničkih vozila, koju je Vlada usvojila u decembru iste godine. 

U nastavku, detaljnije ćemo razmotriti ovu Uredbu i koje ona tačno mogućnosti donosi taksistima.

Zbog čega je došlo do protesta?

Kako bismo shvatili šta nova Uredba donosi i zašto je važna, prvo treba da se osvrnemo na proteste taksista i da objasnimo zbog čega je do njih uopšte došlo.

Naime, taksisti su se našli na ulicama Beograda sa jednim glavnim zahtevom: da se poštuje Zakon o prevozu putnika u drumskom saobraćaju. Ovaj zahtev, značio je obustavu poslovanja CarGo, aplikacije koja ima za cilj da građanima pruži usluge prevoza.

Njihov zahtev je počivao na nekoliko glavnih argumenata:

  • Vožnjom se ne bave profesionalni vozači. Svako lice koje poseduje vozačku dozvolu i sopstveni automobil može postati vozač CarGo.
  • CarGo ne plaća porez. Taksisti tvrde da osnovni razlog znatno jeftinije cene usluge koju pruža CarGo jeste činjenica da oni ne plaćaju porez, niti bilo koje druge namete kojima su opterećeni taksisti.

Dobro iskorišćena “rupa u zakonu”

Ceo problem nastao je ubrzo nakon unošenja izmena u Zakon o prevozu putnika, do čega je došlo posle sličnih, ali manjih, protesta taksista.

Zapravo, učinjene izmene su bile neznatne, jer je suština Zakona ostala identična. Nove izmene su u potpunosti ignorisale nov način pružanja usluge koji obavlja CarGo, te su propisale da se taksiranjem bave isključivo profesionalni vozači i nametnule strože uslove tehničkog pregleda taksi vozila.

Međutim, CarGo je uspeo da pronađe “rupu u zakonu”, te je sebe definisao kao udruženje građana, a svoje usluge definisao kao pružanje pomoći drugima, tako se “osvetivši” za to što su ih izmene Zakona u potpunosti zaobišle.

Kako je rešen problem?

Nastali problem rešen je donošenjem Uredbe o uslovima i načinu sprovođenja subvencionisane nabavke putničkih vozila za potrebe obnove voznog parka taksi prevoza kao javnog prevoza. Njome se uređuju način i uslovi sprovođenja subvencionisane nabavke novih vozila.

Ovom Uredbom, propisano je da će subvencija po jednom vozilu iznositi 8.000 evra i da će se ona sprovoditi tri godine od dana njenog stupanja na snagu. Uslovi za korišćenje ove subvencije su sledeći:

  • Vrednost vozila ne sme biti manja od 13.000 evra
  • Vozilo mora imati potpuno električni, hibridni ili pogon na komprimovani prirodni gas ili da zadovolji najmanje euro 6 standard kada je u pitanju emisija štetnih gasova
  • Taksi prevoznik mora dostaviti dokaz o izmirenju svih dospelih obaveza po osnovu javnih prihoda
  • Pre isplate subvencije, prevoznik mora da uplati iznos od najmanje 15% od ukupne cene vozila

Taksisti su zadovoljni ovakvim rešenjem, jer smatraju da će na taj način svojim klijentima moći da obezbede kvalitetniju i bezbedniju uslugu prevoza. Ovakve olakšice su dobra prilika za obnovu taksi vozila, s obzirom na to da će se u narednom periodu obim posla sigurno povećavati.

Taksi vozila u gradu

Šta nas čeka u budućnosti?

Ogromne gužve u gradskom prevozu srpske prestonice sve više primoravaju građane da se odreknu alternativnim oblicima kretanja kroz grad – taksiju ili CarGo.

Aplikacije poput CarGo danas predstavljaju veoma primamljivu mogućnost, naročito među mladim i urbanim stanovništvom jer im zahvaljujući internet plaćanju štedi vreme, a i novac.

Uredba je doneta kako bi očuvala poziciju taksista u Beogradu, ali država opet nije regulisala pitanje položaja CarGo, na taj način ostavljajući prostora za ponovne sukobe dve grupe u budućnosti.

Rešenje za problem svakako postoji, potrebno je samo osvrnuti se na mnoge druge zemlje u kojima slični “paralelni” sistemi već uveliko funkcionišu, poput Rusije ili Austrije. Kako bi svi mogli da imaju koristi, važno je ukinuti monopol koji imaju taksi preduzeća u Beogradu, dok sa druge strane, svim ostalim omogućiti regulisanu zaradu, uz plaćanje pratećih troškova državi.

Budućnost ovog sukoba u Beogradu, koji je trenutno “zataškan” Uredbom, nije u potpunosti izvesna. Preostaje samo da sačekamo istek tri godine, koliko će Uredba biti na snazi, da bismo mogli da vidimo šta nas čeka.