Veliki broj mladih ljudi u Srbiji se zapošljava na digitalnom tržuštu, koje postaje sve rašireniji vid zarade i na našim prostorima. Reč je uglavnom o visokoobrazovanim ljudima koji putem interneta pružaju raznovrsne usluge iz oblasti informacionih tehnologija i kreativne industrije, pisanja, prevođenja i dizajna.

Odgovor na pitanje koliko je moguće zaraditi na ovaj način, zašto se mladi odlučuju za digitalno tržište i kakav je profil prosečnog digitalnog radnika u Srbiji – pruža nedavno istraživanje Centra za istraživanje javnih politika.

Šta kažu rezultati istraživanja

Podaci Svetske banke iz 2015. godine i prošlogodišnji indeks online rada pokazuju da je Srbija među prvih 25 evropskih zemalja po broju digitalnih radnika. Druga polovina 2018. godine je donela značajan porast internet trgovine u Srbiji,  ali sve veći broj istraživanja ukazuje i na to da je naša zemlja u evropskih top pet po zastupljenosti digitalne radne snage.

Prema rezultatima istraživanja Centra za istraživanje javnih politika, koje je započeto početkom ove godine, glavni motivi za rad u online sferi su nemogućnost nalaska posla u realnom svetu, veća zarada, fleksibilnost kao i izvesne olakšice. Digitalno tržište je dinamično, ljudi mogu lako da pristupe platformama (Freelancer, UpWork…) koje nude poslove, ali i da se isključe sa njih.

Oni koji se zadrže i izgrade kredibilan profil na ovim poslovima tvrde da zarađuju znatno veće iznose od prosečnih plata u Srbiji, ali i da su lišeni doprinosa za osiguranje. Skoro polovina ispitanika radi oko 20 nedeljno, a kao najveću prednost navode fleksibilnost ovog posla koji se obavlja od kuće, bez striktno određenog radnog vremena i tradicionalnog odnosa nadređenih i radnika.

Brucoši, diplomci i doktoranti na digitalnom tržištu

Dok mlađe generacije uglavnom samo istražuju, najveći deo već izgrađenih, akademskih građana se zadržava na ovim online platformama. Navedeno istraživanje je pokazalo da prosečan Srbin koji se bavi ovim poslom ima između 26 i 35 godina i može da zaradi u proseku 1 000 USD mesečno.

Podela poslova postoji i na internetu, pa se tako žene uglavom bave prevođenjem, pisanjem i kreativnim poslovima dok je na polju informacionih tehnologija koje važe za najtraženija zanimanja, dominantniji jači pol. Najveći deo online poslodavaca za koje rade i naši ljude se nalaze u Americi, Velikoj Britaniji i Indiji.